Rubrika SMMISEL

Kaj se lahko naučimo iz kreativnega spopada med ZDA in Norveško?

Meta Pavlin Avdić // marec 2021

Že kar nekaj časa se mi zdi, da smo se e-mobilnosti lotili napačno. No, vsaj komunikacijsko. O njej namreč že vrsto let razpravljamo zgolj v luči podnebnih sprememb. Opredeljujemo jo kot nekaj nujnega, da rešimo svet. Ozaveščamo o CO2-izpustih, nujnem prehodu, navdušenih Skandinavcih, ki so leta in leta pred nami (in se še kar sprašujemo, zakaj mi zaostajamo). Razpravljamo o lastnostih, omejitvah in minimalnem vplivu na okolje. Imam samo jaz občutek, da se e-mobilnost vedno bolj zdi kot nujen kompromis, na katerega moramo pristati, če želimo rešiti Zemljo? Kakšna škoda! Ker e-mobilnost nikakor ni kompromis; je evolucija, ki prinese več, tako za okolje kot družbo (posameznika) in podjetje. Je korak v trajnostno poslovanje.

Do razvoja e-mobilnosti kakopak pride na več področjih. Enega razvije država; postavi ustrezna zakonodajna določila, spodbudi razvoj s subvencijami in drugimi, npr. davčnimi spodbudami, poskrbi za ustrezno polnilniško infrastrukturo. Drugega razvijejo podjetja, t. j. ponudniki, ki prav tako soustvarjajo zgodbo ustreznega števila električnih polnilnic ter seveda zadostne ponudbe vozil. In tretje področje? Ozaveščen, pričakovanj poln in navdušen potrošnik, ki komaj čaka, da postane del te zgodbe. Ni moj namen komentirati, kateri deli te zloženke so pri nas zatajili, da navdušenje nad e-vozili še ni takšno, kot bi ga glede na geografske predispozicije države lahko že imeli. Se pa sprašujem, ali smo se komunikacije lotili napačno. Prav tako ni moj namen e-mobilnosti postavljati kot edino rešitev okoljskih težav. Tudi ta bo namreč postala problematična, če bomo nanjo stavili vse karte. Ob prebiranju tega prispevka zato imejte v mislih tudi vse druge možnosti mobilnosti kot tudi poslovnih modelov, ki jih integrirana mobilnost lahko zagotovi. 

Humor in trajnostne prakse? Absolutno!

Ameriški portal Automotive news je januarja preteklega leta objavil kratko analizo o uspešnosti oglasov za elektronske avtomobile (EV). Kateri so bili torej bolj učinkoviti, z več dosega in odziva? Analizirali so leto 2019, ko se je v Ameriki zavrtelo prek 50 različnih oglasov za elektronska vozila. Izkazalo se je, da promocijske strategije, ki temeljijo na čustvih, kar dvakrat bolj učinkovito vodijo do prodajne rasti v perspektivi daljšega obdobja kot to uspevajo na racionalnih dejstvih temelječe kampanje. Podatek ni presenetljiv, saj podobne izkušnje lahko delimo prav vsi, ki delamo v marketingu. Zanimivo pa je to, da za grajenje emotivnega spektra ne zadostuje zgolj sklicevanje na »reševanje« narave. Lahko je dobra motivacija, a ob sebi še vedno potrebuje močno, iskreno in preprosto emocijo. 

Izpostavila bom kampanjo, ki se je po tej analizi zavihtela na drugo mesto najbolj uspešnih ameriških oglaševalskih kampanj za električne avtomobile. Gre za kampanjo »Električni za vse« (v originalu Electric for All), za katero stoji nevladna organizacija Veloz, ki se bori za povečanje prodaje električnih vozil v ZDA. Veloz se je odločil za povsem drugačen, humoren, zabaven, razburljiv pristop, lahko bi rekla tudi samokritičen. Osrednji ambasador kampanje je namreč sam Arnold Schwarzenegger, ki bi ga lahko opredelili tudi kot zaslužnega za promocijo dizelsko potratnih Hummerjev. Očitno se je Švarci zavedel vpliva, ki ga je s svojim navdušenjem nad temi avtomobilističnimi orjaki imel po svoji filmski uspešnici, in se odločil na glas spregovoriti o svoji »spreobrnitvi«. Ne samo, da je trajnostno transformiral svoj avtomobilski park, v kampanji je sprejel šalo na svoj račun. V 3-minutnem videu, z nekaj napovednimi spoti, zunanjim oglaševanjem ter kampanjo na družbenih omrežjih, v katero se je tudi osebno vključil s svojimi profili, je Švarci skočil v komično vlogo zakrinkanega prodajalca avtomobilov. Navdušenca nad dizelaši, kot je bil nekoč tudi sam, ki ima v spotu posebno misijo – vse zainteresirane za električni avto (s komičnimi komentarji seveda) prepričati k nakupu dizelskega avtomobila. Ob zaključnem preobratu pa od nas zahteva, da takoj kupimo električni avto z vsemi naštetimi prednostmi.

Humor, prej kot bes ali strah, tudi v primeru »resnih« trajnostnih tem torej »dela«.

Arnold Schwarzenegger v kampanji nevladne organizacije Veloz.

(Trajnostno) življenje po Super Bowlu

In ko smo že pri Hummerju. Na lanskem finalu ameriškega nogometa Super Bowl je General Motors po nekaj teaser napovedih pred finalnim dogodkom v 60-sekundnem spotu premierno predstavil električni Hummer EV. Na trg se je po ukinitvi leta 2015 vrnil z velikanom, NBA super zvezdo LeBronom Jamesom. Ta v dramatičnem oglasu prav tako dramatično napove, da prihaja »tiha revolucija«.

LeBron James je za General Motors napovedal tiho revolucija.
Televizijski oglas ”Rop” za električni Porsche Taycan je navdušil gledalce Super Bowla.

Super Bowl 2020 je sicer napovedoval pravi bum v oglaševanju električnih vozil. Prvič v zgodovini se je namreč med dogodkom zavrtelo kar osem oglasov za vozila (za primerjavo; v zadnjih 10 letih so bili sicer samo trije), med katerimi so bili štirje za električna vozila. Audi E-Tron, Ford mustang, omenjeni General Motors Hummer in Porsche Tycan. Klasična debata po dogodku se je na družbenih omrežjih razvnela v prid Porscheju in General Motorsu, a nadaljnjega razpona žal ni dosegla. Razlog gre pripisati tudi korona krizi, kritiki pa znajo omenjene odmevne oglase opredeliti tudi kot preveč luksuzne, ki dosegajo zgolj skupino izbranih (premožnih) navdušencev in ne splošno javnost. Čas je namreč že, da od prvih navdušencev preidemo na splošne, mainstream kupce. 

Ampak, na srečo se je ravnokar zgodil letošnji Super Bowl. Izgleda, da si je General Motors ta dogodek izbral za svoje prelomne trajnostne zgodbe. Letos je zadel v polno. Opremljen z ravnokar prenovljenim logotipom, pisanim na kožo električnih vozil, obljubo, da bo do konca 2025 predstavil 30 novih modelov EV, in v spominih še živim oglasom Mi smo generacija E (orig. We are generation E), je februarja na dogodku lansiral še – kreativnost in humor. Ki se ne more ustaviti.

Če ste spregledali – Zakaj Will Ferrel sovraži Norveško?

(orig. Why does Will Ferrell hate Norway?)

Televizijski oglas “Zakaj Will Ferrel sovraži Norveško?” je odprl letošnjo debato o električnih vozilih.

Serija treh kratkih napovednih spotov, ki je v tednu pred dogodkom, stopnjevala pozornost do razkritja. Na Super Bowlu je ameriški komik razglasil tekmo Norveški – zaradi jasnega dejstva, da na Norveškem prodajo največ električnih vozil na prebivalca.  Ali kot zgroženo spot prične Ferrell »tega ne bom prenašal. Z GM baterijo jih bomo zdrobili. Zdrobili – gremo, Amerika!«

In se je začelo. Le v nekaj dneh je na oglas General Motorsa s serijo oglasov odgovorila Norveška. Audi Norveška. Ki je simpatično izkoristil priložnost in z zvezdnikom Game of Thrones’ Kristofferjem Hivjujem posnel tri spote, direktne odgovore na Ferrellowe napovednike. Kratke, zabavne, s pozivom Ne sovraži. Posnemaj (orig. Don’t hate. Imitate). »Ferrellovo sovraštvo do Norveške temelji na prodaji električnih avtomobilov in naravno je, da zagovarjamo Norveško in norveški avtomobilski trg. Naša lastna mednarodna zvezda, postavljena za volan najbolje prodajanega avtomobila na Norveškem, električnega Audija e-tron, je morda tisto, kar je potrebno za zaustavitev Ferrellove protinorveške kampanje,« v sporočilu za medije pravi Tommy Bækkevold Jensen, vodja trženja za Audi Norway.

V »spopad« so se vključili tudi drugi zagovorniki Norveške, npr Ford pa tudi znane osebnosti in predstavniki univerz. In v trenutku, ko to pišem, drugi dan po objavi Audijevega odgovora, srčno upam, da se tu ne bo ustavilo.

Električna vozila so trajnostna evolucija, niso kompromis!

Svetovne oglaševalske prakse s področja e-mobilnosti vzemimo kot navdih in spodbudo. Roko na srce, e-mobilnost doma komunikacijsko namreč potrebuje kreativno spodbudo. Četudi zgodba e-mobilnosti še ni celovito sestavljena. Četudi so proizvajalci soočeni s težko situacijo uvedbe nove ponudbe, ki na nek način spodbija obstoječo – a brez slednje ne morejo obstati. Vendar kupci potrebujemo več. Sproščenost, lahkotnost, ki ustvarja željo kupcev, da ta avto imajo, ne da nanj pristanejo. Potrebuje zanos, pričakovanje, navdušenje, da postanemo del evolucije razvoja vozil, da smo ponosni del zgodbe. Dobre za okolje, dobre za družbo, dobre za nas same. Težko si sicer predstavljam, da bomo zgolj z racionalnostjo in osveščanjem Slovenci aktualno statistiko hitro prevesili v pozitiven trend. Kot je ob izteku 2020 v kratki anketi ugotovil SiOL, namreč kar 30 % Slovencev na vprašanje Bi v 2021 kupili električni avtomobil? odgovarja negativno, 40 % jih prav tako odgovarja ne, a še čakajo na bolj praktične ponudbe, 14 % jih čaka na višje subvencije, 16 % pa je odgovorilo da. 

Čas je, da presežemo ukvarjanje s potrebo po električnih vozilih in razlogih zanje. Prihodnost z enako prakso izčrpavanja naravnih virov ni več mogoča. Spremembe so potrebne. Avtomobilska industrija je že davno raziskala svoj produkt, poiskala možnosti izboljšav, razvila inovacije, jih uvedla in jih postopno pošilja na trg. Evolucija se dogaja in ni razloga, da bi kupci čakali na navdušenje. Če želimo, da vstopijo na ta »e-vlak«, jim moramo ponuditi kaj več kot zgolj nižje emisije, obljubo o obsegu prevoženih kilometrov in (domačih) električnih polnilnicah. Mislim, saj avto je še vedno avto, kajne? S svojim večnim občutkom svobode, brezmejnimi možnostmi odkrivanja, doživetij – in če je to še dobro za naravo, toliko bolje.

Filozofija v treh besedah

Ne sovraži. Posnemaj. Tri pozivne besede Audijevega odgovora na provokacijo General Motorsa niso le dobra kreativa. So strnjena trajnostna miselnost, ki je na Norveškem postala družbeni standard. »Posnemaj« tu ni mišljen v negativnem ali celo posmehljivem smislu. »Posnemaj« je vabilo k sodelovanju. K uvajanju dobrih praks, ki delajo. K sledenju, ki je dobro za okolje in družbo. V trajnostnem poslovanju namreč ni zaprte konkurence v smislu, kot jo spodbuja »običajen« posel (orig. Business as usual), temveč se inovativne rešitve, prakse, ki delujejo, delijo znotraj industrije. Kar lahko občudujemo pri podjetjih, ki jih vodi smisel obstoja.

Random text

Tudi partnerstvo se obrestuje

Konec preteklega leta se je v Veliki Britaniji odvila tudi kampanja za električno verzijo drugega najbolje prodajanega avtomobila v VB, Corso-E. Tudi v Oplu so se odločili za malce drugačno, zabavno digitalno kampanjo, ki so jo zasnovali v sodelovanju z največjim svetovnim avtomobilističnim YouTube kanalom carwow. Nosilni del kampanje native vsebin je predstavljal 60-sek video, v katerem je sproščeno, simpatično, malce hudomušno zavrženih 6 največjih mitov električnih vozil. Rezultati? Milijon organskih ogledov. Fascinantno, saj v zakup iskanja niso vložili niti centa. Še posebej pa, če upoštevamo, da se v UK z najavo prodaje zgolj električnih vozil po 2030 že ustvarja gneča med ponudniki električnih vozil. 

Odlični dosegi kampanje za Corso-E v sodelovanju s portalom Carwow (Velika Britanija).