Rubrika SMMISEL

»A še nisi videl inteligentne denarn’ce, al’ kva?«

Meta Pavlin Avdić // april 2021

Potrošnikova denarnica še nikoli doslej ni imela takšne odgovornosti. Od tega, komu bo delila, je odvisna naša prihodnost.

Aplikacija Good On You je vodilni svetovni vir ocen zaupanja vrednih blagovnih znamk, člankov in strokovnega znanja o etični in trajnostni modi. Je zelo koristen način za hitro preverjanje odnosa blagovnih znamk do planeta, ljudi, živali. Pomaga nam torej izbrati modne znamke, ki pozitivno vplivajo na ljudi, planet in živali, hkrati pa izobražuje, ozavešča in spodbuja k trajnostnemu življenjskemu slogu. Danes je v njihovem naboru več tisoč znamk – in med njimi tudi poljski Reserved.

Kako deluje? Na pogled povsem preprosto, v iskalnik vnesete znamko, ki vas zanima, in aplikacija vam postreže z oceno njihove trajnostne drže. Za oceno se skriva več 100 meril s področij odnosa do planeta, ljudi (zaposlenih) in živali, katerih vrednosti pridobivajo iz nevtralnih zunanjih virov podatkov in ne od ponudnika samega. Potrošnik poleg pisanega pojasnila oziroma opisa dobi tudi enega od petih možnih vrednostnih opisov, ki predstavlja povprečje vseh zgoraj omenjenih skupin: izogibaj se, ni dovolj dobro, dober začetek, dobro, odlično. Za zadnji dve oceni (dobro in odlično) boste v posameznih spletnih prodajalnah lahko opazili tudi oznako »ocenjeno kot dobro za vas« (angl. rated good on you), torej tudi v obliki klasične trajnostne oznake, ki pa se v tem primeru nanaša na celotno kompleksnost ocenjevalnih meril. In trenutno gre verjetno za najbolj splošno oceno trajnosti modnih znamk na svetu.

Že nekaj let, od leta 2019, je ambasadorka platforme oziroma aplikacije Emma Watson, Hermiona Harryja Potterja, ki je tudi sicer prepoznavna po svoji angažiranosti za enakopravnost žensk, možnosti izobraževanja za vse, še posebej deklice, za pravično trgovino, organski bombaž in še marsikaj. To, da že leta stoji ob znamki – in njeno aktivnost redno vključuje na svoje družbene profile, nedvomno nudi verodostojnost, ki si je marsikatera znamka želi. A Emma je hkrati tudi edina, s katero je platforma, poleg priznanih spletnih modnih trgovcev, ambasadorstvo tudi sklenila. V svojih komunikacijah se sicer, tako kot tudi mnoge druge trajnostne pobude, platforme in znamke, ne osredotoča na klasične promocijske aktivnosti, oglaševanje ipd., temveč svojo zgodbo gradi na vsebini, dejanjih, aktivnostih, vključevanjih v razprave in odločitvene dogodke, s katerimi premika svet na bolje. Že sledenje na Instagramu bo v vaš vsakdan vneslo cel kup pomembnih informacij o vseh vidikih trajnostne mode. Tudi, kako se lahko sami spravite za šivalni stroj in sešijete svojo prvo oblekico. Meni osebno to potrjuje, da je njihov smisel obstoja na pravem mestu.

Emma Watson je ambasadorka Good on You od leta 2019.

Nakupovanje = raziskovanje

Raziskovanje, kot je bilo tole moje, naj v letih, ki so pred nami, ne bi bilo več fanatično, pretirano. Če hočemo uvesti trajnostne prakse in preiti k trajnostnemu življenjskemu slogu, ki regenerira naravo in spodbuja pravične družbene prakse, bo tovrstna ozaveščenost potrošnika ključna. A to, da potrošnik osvoji vsa ta znanja, da je sposoben prepoznati trajnostno zgodbo, da mu je ta na voljo za sprejemljivo ceno in da ima na voljo orodja, s katerimi lahko preverja resničnost trajnostnih navedb, je odgovornost vseh: države, ki postavlja zakonske okvire, nudi spodbude in deluje kot dober zgled, podjetij, ki poslujejo, proizvajajo in delujejo skladno s trajnostnimi načeli, ozaveščajo in informirajo svoje kupce – torej posel razumejo trajnostno –, ter vse nas, skupnosti, ki s svojim ravnanjem in s svojo denarnico narekuje, v kakšnem svetu si želi živeti. Oziroma kot pravi Sandra Capponi, soustanoviteljica aplikacije Good On You: »Potrošniki imajo veliko vlogo pri doseganju boljših rezultatov za naš planet. Njihov dolar je tisti, ki na koncu spodbuja poslovno vedenje. V moči izbire potrošnikov obstaja prava priložnost za ustvarjanje trajnostne prihodnosti v modi.« In širše.

Ocene Good on You po novem tudi na Klarni

Vrednotenja Good On You na svoje aplikacije umeščajo tudi mnoge spletne trgovine oziroma aplikacije. Med slednje se je pred kratkim priključila tudi spletna modna platforma Klarna, ki je pri nas še ne poznamo, se je pa uveljavila že v vseh okoliških državah. Z uvedbo vrednotenj Klarna uresničuje svoje zaveze ozaveščanja in omogočanja vpogledov v značilnosti ponudbe z namenom spodbujanja pozitivnih sprememb za planet. »Naša vizija je omogočiti potrošnikom, da glasujejo s svojo denarnico za uveljavitev sprememb,« je dejal David Sandström, direktor marketinga pri Klarni. »Kot prvi korak smo uporabnikom omogočili vpogled v vpliv nakupovanja na okolje z našim sledilnikom CO2. Zdaj dajemo potrošnikom zmogljivo orodje za ukrepanje o njihovih nakupovalnih odločitvah.« Vsa ta prizadevanja Klarna razlaga tudi na svoji platformi za planet giveone.com.